tisdag 26 december 2017

Spårvagn i Gamlestaden i Göteborg 25 april 2017 (gif)

Spårvagn 9 från Angered till Kungssten.


Hur jag gör en sån här animerad gifbild:

Först filmar jag en snutt. Den bör vara stadig så jag använder stativ. Det bör vara nåt som rör sig i videon annars är det ju meningslöst. Och så ska det vara ett ganska kort intervall så inte filstorleken på gifen blir för stor. Det bör vara några sekunder före och efter rörelsen i videon så man har nåt att jobba med.

Sen redigerar jag med programmet Canon ImageBrowser som följde med kameran. Jag gör en video genom att använda samma snutt två gånger efter varandra. Den första snutten ska helst börja innan gifen börjar och sluta där gifen slutar. Den andra snutten börjar innan den första snutten börjar så det täcker. Och slutar efter den första börjar. Jag gör en mjuk övergång med cross fade. Den kan vara 0,5 - 1,5 sekunder. Det som ser bra ut.

Om det ser bra ut sparar jag videon.

Sen rippar jag bilder från den ihopsatta videon med samma program, Canon ImageBrowser. Väljer "extract multiple images". Väljer att rippa med 0,1 sekunds intervall. Det går att göra tätare men man får tänka på hur många bilder det blir och hur stor gifen blir. Denna gifen här består av 104 bilder och är 15 MB stor. Det är nära gränsen för hur stor den bör vara. Väljer man tätare intervall blir rörelserna i gifen mjukare. Om det är en kortare snutt kan man också välja tätare intervall.

Jag öppnar mappen med de rippade bilderna. Där öppnar jag två bilder jämte varandra. Väljer en i början av serien på ett bra ställe där man kan jämföra. I detta fallet var det när spårvagnen var vid stolpen. Sen bläddrar jag fram bilden i slutet av serien som är exakt likadan. Noterar vilket nummer de båda bilderna har.

Sen tar jag bort alla bilder fram till och med den första bilden. Och alla bilder efter den andra bilden.
Jag provar att bläddra så det blir en fin övergång mellan första och sista bilden. Det är bra att spara de borttagna så man kan göra om om det blir fel.

Sen öppnar jag anigif i Photoscape och drar in alla bilderna dit. Där det står "ändra tid" har jag valt intervall 0,09 sekunder. Det är hur länge en bild visas när den spelas upp. Man kan välja pixelstorlek. Jag har valt 800 men det går även bra att välja 640 för det är den storleken som visas här. Filstorleken blir något mindre.

Ser allt bra ut sparar jag filen.