och cykeln, får en anvisning att jag ska cykla fil nr 13 bort till platsen där alla väntar på att få köra på. Färjan går var 20:e minut så jag väntar bara ca 10 min. Färjan kommer in, bilarna kör av. Sen
signalerar en vakt att man kan kan köra på. Cyklisterna först. Jag får hålla till vänster och pinna på så att jag inte hamnar bland bilarna som kommer strax bakom. Cyklar längst fram till fören,
ställer cyklen vid väggen mot nån vit metallpryl så att den inte ska välta, tar mina lösa saker och går upp för trappan till övre däck.
Finns ont om sittplatser och är tråkigt att vara där inne, så jag går ut på "soldaek" för att få lite utsikt och fota när färjan går.
Halvvägs till Helsingör kanske. Man ser slottet till höger och St Olai kirke i mitten.
Går ner till cykeln igen, sätter mig på den och står redo längst fram med andra cyklister och mopedister att cykla av. Bra att stå så när färjan vickar till med. Nästan som när Varholmen-färjan ska in till land. Dom fäller upp fören först. Sen ska kapten pricka land med några cm. En stor metallplatta fälls ner på landsidan och den vita spärren i bild åker upp. Så fort metallplattan har kommit i
nivå med färjans golv sticker man iväg. Cyklar snabbt igen och håller till höger där det syns en skylt "cykelbana" och tjockt streck på marken. Härligt att cykla i Danmark känns det som.
I bilden syns Scandlines terminal till vänster och järnvägsstationen till höger. Nu är det bara att gå till attack på allt man ska göra under dagen.
nivå med färjans golv sticker man iväg. Cyklar snabbt igen och håller till höger där det syns en skylt "cykelbana" och tjockt streck på marken. Härligt att cykla i Danmark känns det som.
I bilden syns Scandlines terminal till vänster och järnvägsstationen till höger. Nu är det bara att gå till attack på allt man ska göra under dagen.