onsdag 8 januari 2020

Vattenfiltret Sawyer mini 2019

Det ska ligga som reserv i ryggsäcken ifall jag skulle bli utan vatten under vandringar.

Man kan dricka vatten direkt från sjöar och andra vattendrag. Det kan rena stora mängder vatten men behöver rengöras för att fungera.

Det hjälper mot partiklar, bakterier, virus och andra organismer men inte mot kemiska föroreningar. Då får man destillera vattnet eller använda aktivt kol till exempel.




 Filtret.


En flaska av plast som man kan fylla med vatten. Sen sätter man flaskan på filtret och kan bära med sig vattnet. Det går även med vanliga petflaskor. Jag brukar ha begagnade saftflaskor med mig ut och filtret passar till dom.


Rengöringssprutan. Man suger in rent vatten och sprutar baklänges genom filtret. Sen kan man blåsa luft genom filtret och låta det torka.


En bit slang som man kan fästa på filtret och dricka direkt från en sjö till exempel. Jag skippade den och köpte en dubbelt så lång slang i Bauhaus som jag delade i två bitar så att filtret blir längre och det blir lättare att suga upp vattnet om jag sitter vid en sjö till exempel.


 Lite information.