måndag 28 augusti 2017

Hur man slipper punkteringar

Jag har inte haft någon punktering på flera år trots att jag cyklat väldigt mycket. Och det beror mycket på den metod jag använder för att försöka undvika det.

1. Först köper man däck som har inbyggt punkteringsskydd av kevlar eller motsvarande. Dom är dyrare men det är väldigt skönt att slippa punkteringar.

2. Man ska aldrig ha för gamla däck på cykeln. Mellan ett halvår och ett år gamla är max. Sen blir gummit skört och släpper lättare genom vassa föremål.

3. Man kollar däcken med jämna mellanrum. Jag brukar göra det innan jag sticker hemifrån eller efter ett par timmars cykling. Om det sitter glas eller grus nerbäddat i däcket kan man pilla loss det med nageln, en nyckel eller en platt liten skruvmejsel. Inget vasst som kan skära hål i däcket.

4. Man undviker att cykla i glas eller annat riskabelt. Om man råkar göra det kan man kolla däcken precis efter. Vitt grus från vägarna och när dom sandat kan lätt ge upphov till punkteringar också.


(Bilden är från en cykeltur i Göteborg 2017 då jag lagt cykeln på marken och kollar däcket. Däcket är ett Continental sportcontact).