tisdag 5 mars 2019

Fornminnen vid Jonsered 28 februari 2019

Tar tåget från Göteborg till Jonsered och tittar på ett par av fornminnena i området.

Göteborgs centralstation


Tar pendeltåget mot Alingsås till Jonsered.


Till vänster det gamla hotellet på Partihandelsgatan som höll på att rivas.


Kåhögs gård där dom har kosläpp och butik

       

Vägen jag vandrade i Jonsered. De röda prickarna är start och slut vid stationen. Den nedre blåa är en hällkista och den övre blåa är en hög.


Säveån i Jonsered.


Bron över Säveån.


Härkeshultsvägen mot Landvetter.


Jonsereds kyrka och de gamla husen.




Efter 1,5 km gick jag norrut in i skogen. Hällkistan låg mitt i skogen så jag gick till en mast, utgick från den, följde kompassen och räknade steg. Det gick väldigt bra för jag hamnade fem meter från hällkistan. Och där fanns ett hus jag kunde orientera efter.


Hällkista som är en rektangulär stenkammare eller gravbyggnad från den senare delen av yngre stenåldern, som även byggdes och användes till bronsåldern. Hällkistor är bildada av kantställda mer eller mindre släta och tunna stenhällar och många gånger täckta av en eller flera sådana hällar.

I hällkistor begravdes de döda obrända. De uppfördes av en befolkning som levde på jakt, fiske,
boskapsskötsel och primitivt jordbruk.


Ett par bilder på hällkistan från olika håll.






Jag gick vidare och letade efter gamla röjningsrösen men till vänster där borta var det helt igenvuxet så jag gav upp det och gick tillbaka söderut mot Härkeshultsvägen.






Jag tog med Trangiaköket för skojs skull och gjorde en fiskgryta av Blå Band västkustsoppa, lax, potatis och lite potatismos. Det var väldigt mysigt och gott och dagens höjdpunkt.




Går vidare mot nästa mål via Gullringsbovägen.


Götebo skogsväg


Hittar högen som jag letar efter. En grav som ska vara från bronsålder eller järnålder.


Jonseredsvägen är avstängd på grund av att en mur rasat en bit österut 19 februari. 


Tillbaka i Jonsereds station. Västtrafiks pendeltåg stannar till på sin väg till Alingsås. Normalt sparar jag inte misslyckade bilder med min egen skugga men jag gör ett litet undantag här. 


Ett X2000 på väg till Göteborg dundrar förbi och åstadkommer mycket ljud och vind.