Karta över resan som ägde rum 20 juni till 3 juli 2004. Färja från Göteborg
till Newcastle, cykling och tåg genom England till Harwich, färja till Esbjerg
i Danmark, tåg till Fredrikshamn och färja till Göteborg.
Kartan stämmer rätt bra utom inne i samhällena där jag inte dokumenterade vilka gator jag cyklade på.
Kartan stämmer rätt bra utom inne i samhällena där jag inte dokumenterade vilka gator jag cyklade på.
Avresedagen 20 juni var jag nervös. Det var mitt största cykeläventyr hittills. Det var motvind och jobbigt att cykla till terminalen i Frihamnen. Jag visade pass i färjekön och fick vänta länge på att komma ombord på färjan så jag frös. På färjan var det en clown som skojade med barnen. Man öppnade hyttdörren med ett vitt papperskort och i hytten var det två bäddar, wc och dusch. På natten var det varmt och något som gnisslade så det var svårt att sova.
En magnifik vy. Resan har börjat. Åker med DFDS färja till Newcastle i Göteborgs hamn. Den avgick klockan 10 på förmiddagen, stannade till i Kristiansand i Norge på eftermiddagen, gick över natten och var framme i Newcastle klockan 7 på morgonen ungefär.
Göteborgs skärgård från färjan till Newcastle.
Kristiansands skärgård i Norge sedd från färjan till Newcastle 20 juni.
På morgonen 21 juni när färjan kom fram till Newcastle duschade jag, åt och hämtade ut Tröd, kniv och insektsspray som jag lämnat i receptionen. När jag kom ut från färjan fick jag visa pass och svara på frågor.
Vägen utanför DFDS terminal i Newcastle. Cykelresan börjar på allvar. Nu gällde det att hitta vägen genom Newcastle och England.
Jag hittade Tyne cycle tunnel under floden Tyne i Newcastle så jag kunde ta mig över till andra sidan. Det var lite skumt och obehagligt.
Vykort köpt någonstans i centrala Newcastle söder om floden Tyne. Jag tror det var vid Grange road.
När jag skulle cykla söderut från Newcastle visste jag inte exakt var jag var. Jag insåg att mina kartor inte var detaljerade nog. Så jag började fråga mig fram genom England och cykla söderut. tanken var att komma till färjan i Dover och åka över till Frankrike.
Jag tänkte att det var viktigt att inte skära sig på grund av farliga jordbakterier i England, blöta ner strumporna eller att folk såg var jag tältade. Det som hände första kvällen jag skulle tälta var just dom sakerna. Jag slog upp tältet 3 km norr om Durham och så kom det några pojkar så jag fick byta plats. Det regnade så jag blev blöt om fötterna. Jag skar mig på en växt när jag röjde tältplatsen. Men det gick bra ändå och jag hade mer flyt sen.
Kyrka i Durham i NÖ England 22 juni.
Kyrka i Durham i NÖ England 22 juni.
Man behöver ju äta bra mat som är lämplig när man cyklar. Jag var inne i denna livsmedelsaffären Iceland i Durham. Se kvitto nedan.
Kvitto från livsmedelsaffären Iceland på North Rd 4 i Durham 22 juni. Mjölk, korv, Daily sport tidning och bananer.
Väg A 167 mellan Durham och Thinford.
Yttertältet har lagts över innertältet och fästs med pinnar i marken.
På kvällarna i tältet brukade jag lyssna på lokal engelsk radio med denna Coby miniradio. Klassisk musik, popmusik och EM i fotboll som pågick just då. Annat pyssel var att markera på kartan var jag cyklat, skriva dagbok, planera nästa dag, skriva minneslapp, laga kvällsmat och läsa. En del av texten från dagboken återfinns här.
Härlig vidd sedd från vägen mellan Durham och Stockton 23 juni.
Kvitto från livsmedelsaffären Iceland i Stockton-On-Tees 23 juni. Jag köpte mjölk, glass, paté och jordgubbsbröd som var väldigt gott.
Kyrka i Durham i NÖ England 22 juni.
Man behöver ju äta bra mat som är lämplig när man cyklar. Jag var inne i denna livsmedelsaffären Iceland i Durham. Se kvitto nedan.
Kvitto från livsmedelsaffären Iceland på North Rd 4 i Durham 22 juni. Mjölk, korv, Daily sport tidning och bananer.
Väg A 167 mellan Durham och Thinford.
Under cykelresan i England hade jag ett sånt här Open Air Spika-tält köpt i Jysk i Göteborg. Det var enkelt att sätta upp och bra att sitta i och använda. Men det höll dåligt så jag brukade köpa nytt tält inför varje cykelresa. Idag hade jag inte köpt ett så billigt tält för en cykelresa i Europa. Här har innertältet lagts upp och fästs med pinnar.
Den långa tältpinnen har trätts i och innertältet har rests.
Yttertältet har lagts över innertältet och fästs med pinnar i marken.
På kvällarna i tältet brukade jag lyssna på lokal engelsk radio med denna Coby miniradio. Klassisk musik, popmusik och EM i fotboll som pågick just då. Annat pyssel var att markera på kartan var jag cyklat, skriva dagbok, planera nästa dag, skriva minneslapp, laga kvällsmat och läsa. En del av texten från dagboken återfinns här.
På morgonen och kvällen lagade jag mat i tältet med det här Trangiaköket.
Det köptes troligen i Coop forum på Backaplan i Göteborg före avresan till
England.
Beskurna kartor som jag hade i styrväskans genomskinliga fack. Dom var hyfsade men småvägar syntes inte så det bästa hade varit att ha skala 1:50 000. Jag fick ofta fråga nån för att hitta vägen.
Kvitto från livsmedelsaffären Iceland i Stockton-On-Tees 23 juni. Jag köpte mjölk, glass, paté och jordgubbsbröd som var väldigt gott.
Det fanns inte så många ställen att tvätta sig under resan så jag gick in på biblioteket i Stockton och tvättade mig och kläder. Dom undrade väl vad jag höll på med.
Tidningen Darlington & Stockton Times köpt i Stockton troligen 23 juni. Jag brukade läsa lokala tidningar i tältet på kvällen för att få lite lokal atmosfär. Och spara som minne.
Cyklade genom Great Smeaton. Hittade äntligen en tältplats jämte vägen i området men den var full med taggbuskar. Det var väl i alla fall ingen annan som ville gå dit tänkte jag.
Engelska radhus S om Stockton 23 juni.
Under förberedelserna såg jag att det ofta var nordvästliga vindar i England. Det stämde väldigt bra. Jag hade medvind nästan hela tiden. Och det kom en skur varje dag vid 12-tiden. Utmed vägen nånstans mötte jag en annan engelsktalande cykelresenär som var helt betagen och uppslukad av cyklandet precis som jag. Han var på väg norrut och såg sliten ut och jag tänkte att han var på väg åt fel håll genom landet.
Under förberedelserna såg jag att det ofta var nordvästliga vindar i England. Det stämde väldigt bra. Jag hade medvind nästan hela tiden. Och det kom en skur varje dag vid 12-tiden. Utmed vägen nånstans mötte jag en annan engelsktalande cykelresenär som var helt betagen och uppslukad av cyklandet precis som jag. Han var på väg norrut och såg sliten ut och jag tänkte att han var på väg åt fel håll genom landet.
Landsbygdshus mellan Stockton och York 23-27 juni.
Påfågel på fält mellan Stockton och York 23-27 juni. Det fanns flera påfågelfarmer i området.
Kvitto från livsmedelsaffären Safeway i Northallerton cirka 3 mil norr om York 24 juni. Någonting med rabarber, bolognese, lamm och burk med kyckling. Jag åt en god konserv med vita bönor, lammbullar, svamp och korv utmed vägarna i området. Dom är väldigt förtjusta i vita bönor i England.
Safeway i Northallerton låg utmed den här gatan men verkar inte finnas kvar. Troligen den gröna ingången. Jag var där 24 juni.
A19 cirka 15 km norr om York. Den var hårt trafikerad. Det var min femte cykeldag den 25 juni.
I tältet cirka 15 km norr om York ringde jag DFDS i Danmark och bokade en biljett på färjan mellan Harwich och Esbjerg. Det var lite nytt med mobiler då och lite speciellt att kunna ringa Danmark från landsbygden i England. Jag hade en dryg vecka på mig sen att ta mig till Harwich.
Vykort köpt i Yorks turistbyrå 25 juni. Jag var nära katedralen i York och hade planer på att besöka den och ångrade efteråt att jag inte gjorde det. Jag tyckte inte det var säkert att ställa cykeln nån längre stund. Men det var en fin gammaldags gågata i området där folk flanerade och satt ute.
Det var alltid svårt att hitta tältplatser i det fria i England. Det var inhägnat med staket, åkrar och hus överallt. Här öster om Camblesforth tog jag mig över ängen 25 juni och hittade ett ställe inne i dungen. Men det verkade inte vara den säkraste platsen. Det fanns något som såg ut som ett kärnkraftverk i närheten. Och fem meter från tältet fanns en järnväg där det körde förbi godsvagnar hela kvällen med ett förfärligt oväsen så marken skakade. En olycka där och jag hade varit mosad. Jag var rädd att dom skulle köra hela natten men det blev tyst under kvällen.
Jag fick problem med cykeln så jag beslöt att ta mig till Harwich och ta färjan till Esbjerg i Danmark, tåget till Fredrikshamn och färjan till Göteborg. För att hinna till Harwich fick jag ta cykeln på tåget. Jag frågade dom på järnvägsstationen i Carlton. Dom sa att det gick ett tåg från Doncaster om nån timma. Så jag cyklade snabbt till Doncaster och köpte en tågbiljett till Peterborough. När jag väntade på tåget gick jag runt i Doncaster centrum och tittade och handlade en burk med Whestlers chilli con carne i Home Bargains. Se kvittot nedan.
Livsmedelsaffären Home Bargains på Cleveland Street i Doncaster. Jag var där 26 juni.
Efter jag åkt tåget till Peterborough cyklade jag vidare och hittade en tältplats vid vägen vid Whittlesey. I tältet lyssnade jag på kvartsfinalen i EM i fotboll i engelsk radio. Sverige förlorade mot Holland.
Dagen efter cyklade jag fel vid Ramsey och kom in på en gård där en kvinna talade om hur man kunde komma till väg 142 mot Chatteries.
Kvitto från livsmedelsaffären i Chatteris 28 juni. Mjölk, tidningen Daily Star, rispudding, spagetti, yoghurt och nåt med vitlök.
Efter Chatteries hittade jag en tältplats i en dunge vid vägen. Jag hade ingenstans att tvätta mig så jag luktade illa.
Tog mig till Ely för att titta på katedralen. Detta är Ely centrum 100 m från katedralen 28 juni.
Katedralen i Ely 28 juni
Katedralen i Ely från 1083.
Utsikt mot Ely från väg 142 i sydöst 28 juni. Katedralen syns tydligt från håll. Detta var 8 mil N om London. Jag valde tidigt bort att cykla in i stora London och troligen få problem att hitta tältplatser. Och nu hade jag målet Harwich längre österut. Jag cyklade korta sträckor varje dag för jag hade 5 dagar till färjan gick och 10 mil dit att cykla.
Vid Stuntney hittade jag en dunge som jag kunde tälta i den 28 juni. Den var bra för där körde bara bilar förbi och inga rörde sig kring tältet. Det var lite svårare att cykelresa i England än i Sverige för det var ont om tältplatser. Det var mycket bebyggelse och åkrar överallt. Man hittade en liten dunge om man hade tur. Det var väldigt mycket trafik på vägarna. Och så var det vänstertrafik vilket var lite ovant. Men ändå väldigt roligt att uppleva allt.
Katedralen i Ely från 1083. 8 mil NÖ om London 28 juni.
Katedralen i Ely 28 juni
Katedralen i Ely
Katedralen i Ely från 1083.
Katedralen i Ely
Utsikt mot Ely från väg 142 i sydöst 28 juni. Katedralen syns tydligt från håll. Detta var 8 mil N om London. Jag valde tidigt bort att cykla in i stora London och troligen få problem att hitta tältplatser. Och nu hade jag målet Harwich längre österut. Jag cyklade korta sträckor varje dag för jag hade 5 dagar till färjan gick och 10 mil dit att cykla.
Vid Stuntney hittade jag en dunge som jag kunde tälta i den 28 juni. Den var bra för där körde bara bilar förbi och inga rörde sig kring tältet. Det var lite svårare att cykelresa i England än i Sverige för det var ont om tältplatser. Det var mycket bebyggelse och åkrar överallt. Man hittade en liten dunge om man hade tur. Det var väldigt mycket trafik på vägarna. Och så var det vänstertrafik vilket var lite ovant. Men ändå väldigt roligt att uppleva allt.
Längre ner söder om Ely gick en eker sönder i bakhjulet. Jag handlade och åt och satte mig och fixade bakhjulet i en inhängnad plats. Nu var det ännu mer aktuellt att avsluta cykelresan.
Min cykel vid vägskylt på landsbygden 1 mile (1,5 km) nordväst om Great Bradley 29 juni. Det bästa sättet att lära känna England på är att färdas så här. När man ser det på TV är det en helt annan sak.
Detta är i närheten av bilden med cykeln ovan 29 juni. Cirka 5 km norr om Haverhill. Jag hittade en av få skogar att tälta i utmed min väg i England. Jag cyklade in på en skogsväg och slog upp tältet i buskar. På kvällen körde en bil förbi på skogsvägen så jag fick vara tyst en stund innan den gav sig av igen.
Nånstans utmed vägarna stötte jag på en lokal butik i djupaste landsbygden. Jag var inne där och frågade efter korv som höll sig i rumstemperatur. På cykeln och i tältet finns ju ingen möjlighet att förvara något kallt. Jag köpte en korv också. Killen i kassan pratade med nån dialekt så jag knappt förstod vad han sa. Det engelska uttalet man lärde sig i skolan var inte samma som det som finns i England.
I trakterna kring Colchester åt jag bröd med corned beef, rökt mjukost, ricepudding och vetabix i honung med mjölk under dagen.
Hus i Dullingham 3 km söder om Newmarket 29 juni.
Chappel viaduct 8 km V om Colchester 30 juni. En järnvägsviadukt som korsar floden Colne. Den stod klar 1849 och är 320 meter lång.
Vid Colchester gick jag desperat in på en pub och tvättade mig och kläder på wc:t. En tjej kom in efter en stund och frågade om allt var ok.
Mitt bakhjul hade nu börjat vicka och glappa och jag hade tur som cyklade förbi en cykelreparatör. Jag väntade i trädgården medan han fixade hjulet. Det kostade bara 3.50 pund.
Vykort köpt i turistbyrån i Colchester 1 juli. Jag frågade dom om bästa vägen till Harwich. Jag handlade även youghurtrussin och annat i en indisk affär i Colchester.
Chappel viaduct 8 km V om Colchester 30 juni. En järnvägsviadukt som korsar floden Colne. Den stod klar 1849 och är 320 meter lång.
Vid Colchester gick jag desperat in på en pub och tvättade mig och kläder på wc:t. En tjej kom in efter en stund och frågade om allt var ok.
Mitt bakhjul hade nu börjat vicka och glappa och jag hade tur som cyklade förbi en cykelreparatör. Jag väntade i trädgården medan han fixade hjulet. Det kostade bara 3.50 pund.
Vykort köpt i turistbyrån i Colchester 1 juli. Jag frågade dom om bästa vägen till Harwich. Jag handlade även youghurtrussin och annat i en indisk affär i Colchester.
Cykelvägen från Colchester till Harwich 1 juli var en omväg men den gick utmed bukten och var finare och hade mycket mindre biltrafik. En eker gick sönder i bakhjulet igen. Men nu hade jag inte många km kvar att cykla.
Hittade en strategiskt bra tältplats i en dunge någonstans utmed vägen här cirka 5 km väster om Harwich den 1 juli. Så jag kunde cykla en kort och komma lagom till färjans avgång. Det tog 3 timmar att göra i ordning tältplatsen. Röja marken, hägna in tältpplatsen med grenar, sätta upp tältet och flytta sakerna från cykeln till tältet.
Kvitto från livsmedelsaffären Safeway i Harwich 2 juli. Nåt kött, tidningarna Daily Star och Daily Express, kex, chokladgodis, mjölk, spagetti bolognese, yoghurt med mangosmak, bananer och äpplen.
Vykort från Harwich köpt i turistbyrån där 2 juli. Jag frågade även om vägen till DFDS färjeterminal.
Vägen till DFDS terminal i Harwich. Jag var där 2 juli.
Jag väntade en bra stund på terminalen för vanliga passagerare. Träffade en dansk som också hade varit på cykelresa. Men han var mindre nöjd och ville inte göra om det.
Harwich hamn från DFDS färja till Esbjerg i Danmark 2 juli.
Harwich hamn från DFDS färja till Esbjerg i Danmark.
Harwich hamn från DFDS färja till Esbjerg i Danmark.
Harwich hamn från DFDS färja till Esbjerg i Danmark.
Utsikt åt SV strax utanför Harwich från färjan till Esbjerg.
Utsikt åt SÖ strax utanför Harwich från färjan till Esbjerg.
Kvitto från DFDS färja mellan Harwich och Esbjerg 2 juli. Jag köpte en dagstidning och Ritter sport chokladgodis.
Min hytt på färjan mellan Harwich och Esbjerg 2 juli. Den var likadan som färjan från Göteborg till Newcastle. Snett bakåt till höger utanför bild fanns wc och dusch. Jag duschade för första gången på två veckor och tvättade kläder. Det var underbart. Och det var härligt att vara ute på öppna havet.
Nästa morgon 3 juli gjorde jag mig klar på färjan. Jag gick ut och mötte dansken igen. Vi visade pass och fick svara på frågor. Han undrade varför jag pratade engelska men jag förstod inte danska så bra. Sen cyklade till Esbjergs järnvägsstation och köpte varsin biljett. Jag till Fredrikshamn och han till nåt annat ställe. Vi träffade även en kvinna på stationen som vi pratade med. Jag nämnde mina problem med bakhjulet.
Esbjergs järnvägsstation.
Vykort från Esbjerg som jag inte vet var jag köpte. Kanske på DFDS färja dit eller i järnvägsstationen.
Tågbiljett för resa en vuxen med cykel från Esbjerg till Fredrikshamn i Danmark 3 juli. Det kostade 50 danska kronor. När jag skulle gå på i Esbjerg ville konduktören att jag skulle ta av cykelväskorna. Men det kunde jag inte så lätt och på kort tid. Så jag slet upp cykeln på tåget och ställde den där. Hon var sur men lät mig hållas.
Framme i Fredrikshamn 3 juli cyklade jag i skymningen bort till Stena Lines färja till Göteborg. Jag hade tur och kom med ganska snart. Hade inte varit så bra att leta tältplats utanför Fredrikshamn i mörkret och med dåligt bakhjul.
Efter färjan cyklade jag genom Göteborg i kvällsmörkret och med ett skevt bakdäck. Det fick bli den korta vägen så inte hjulet hann paja totalt.
Hemma dagen efter packade jag upp tält och allting, växlade tillbaka utländsk valuta i Forex på Avenyn och firade med en grogg.