onsdag 5 november 2014

Vandring i fjällen 2005

En vandring mellan Kebnekaise fjällstation och Singistugorna i juli 2005. Resan började med flyg från Landvetter flygplats till Arlanda och Kiruna. Sen buss 91 till Nikkaluokta och helikopter till Kebnekaise fjällstation.

Utsikt österut mot berget Guodekvárri från Kebnekaise fjällstation.

Det blev sent, så vi valde att slå läger strax väster om Kebnekaise fjällstation. Det kända berget Tuolpagorni syns i mitten. Strax efter bilden togs kom det plötsligt starka vindar och ett ordentligt skyfall. Som tur var så var tälten uppslagna. Regnet upphörde lika snabbt.

Nästa dag började vi vandra på allvar bort mot Singi. Här en bäck med vatten som man kunde dricka 1,5 km väster om fjällstationen.

En video från vandring på samma sträcka. Titta mellan 15:43 och 28:00.

Dalen vi ska gå genom, fotad 4-5 km väster om fjällstationen. Det var väldigt fint väder de första dagarna. Man fick smörja in sig med sololja så man inte brände sig.

Bergstopp 4-5 km väster om fjällstationen.

Tältplats 6 km väster om fjällstationen. Vald för att det var platt och vatten i närheten. Man behövde vatten att dricka under vandringen och matlagningen.

Utsikt över dalen vid Singistugorna, 11 km väster om fjällstationen.Dit ner ska vi.

Vid Singistugorna 14 km väster om fjällstationen. Nu blev det sämre väder med blåst och tunga moln. Här var det väldigt mycket mygg. När jag kollade under tältduken var det säkert 100 stycken där. Så jag sprayade och stängde till en stund. Sen var det inte så många. Vi hade myggspray och myggkepsar men det kunde vara besvärande ändå.

Vid Singistugorna 14 km väster om fjällstationen.

Singistugornas övernattningshus till vänster, och kontor till höger.

Utsikt sydöst strax öster om Kebnekaise fjällstation. Det var 10 m/s sa dom i fjällstationen. Det var lite svårt att sova då hela tältet fladdrade.

Kebnekaise fjällstation och helikoptern till vänster. Här inne kunde vi duscha och äta vid bord. Det fanns en butik men den var lite dyr. Vi hade gott om mat och sånt så vi behövde inte handla. Det var ganska mycket folk.

Kebnekaise fjällstation.

Mellan Kebnekasie fjällstation och Nikkaluokta åkte vi helikopter. Det kostade 500 kr per resa och tog 10 minuter. En fin upplevelse då man aldrig hade åkt helikopter och såg fjällen från ovan.

En video från en helikopterresa mellan Kebnekasie fjällstation och Nikkaluokta.

Utsikt mot Nikkaluokta från helikoptern från Kebnekaise fjällstation. Nikkaluokta ligger 50 km väster om Kiruna.

Efter landning i Nikkaluokta. Helikoptern åker iväg igen.

Vi tog en titt på kapellet i Nikkaluokta. Det invigdes 1942 och har likheter med kyrkan i Kiruna som man kan se längre ner här.

Utsikt från Nikkaluokta kapell. Det var därifrån vi kom med helikoptern tidigare.

Vi hade några dagar över innan flygresan hem så vi låg över på vandrarhemmet Yellow house på Hantverkaregatan i Kiruna. Det var lite gammalt men men charmigt. Man fick beställa frukost som ägaren var och handlade själv. Han kom bärande på fulla matkassar och såg lite sliten ut. Vi ville ha lite närmare till centrum så vi flyttade till STF:s vandrarhem på Bergmästaregatan efter ett par dagar.

Vi turistade lite i Kiruna och såg Samemuseet.

Samemuseet.

Kiruna centrum med turistbyrå och Folkets hus.

Jag gillar utsiktsplatser så jag beslöt att gå upp på berget Luossavaara. Här kan man se det från Porfyrvägen. Toppen är 726 meter över havet men det blir bara 200 meter över Kiruna som självt ligger 500-550 meter över havet.

Utsikt söderut från berget Luossavaara. Man ser Kiruna centrum och gruvan.

Utsikt västerut från berget Luossavaara. Man serfjällen nordöst om Kebnekaise.

Kiruna kyrka söder om centrum. Uppfördes 1909.

Efter vistelsen i Kiruna tog vi flyget hem till Göteborg. Här är etappen mellan Arlanda och Landvetter.

En video från en flygresa från Arlanda till Landvetter.