söndag 1 mars 2020

Göteborgs hamn 9 december 2010

Jag befinner mig på Skeppsbron.









Stenpiren innan dom byggde om den. 








Skarven till höger var den första styrsöbåten med café i salongen på övre däck. Caféet stängdes när den ersattes av nya Ylva 1989 och istället blev kvällsbåt. Skarven levererades 1981 från Djupviks Varv och är byggd i aluminium. Skarven är tursatt i södra skärgården under sommartidtabellen och är under övriga årstider mest reservbåt för Älvsnabbenlinjen.

Fartyget är 28,80 m långt och 7,52 m brett. Det finns 195 sittplatser i salongerna och maximal passagerarkapacitet är 298 personer. Skarven byggdes om 1991 med bland annat ny inredning. 2002 fick den nya stolar i salongerna. Skarven drivs sedan 2005 av två Volvo Penta D12 MH på totalt 900 hk (662 kW) som är kopplade till var sin fast propeller. Motorerna har under hösten 2016 försetts med partikelfilter. Farten är 13 knop.

Till vänster syns Stena Lines färjor som går mellan Göteborg och Fredrikshamn.