onsdag 2 oktober 2019

Test av tändstål 2019

Det här är ett Kupilka firesteel 8 som har vunnit pris och anses vara ett av dom bästa. Det var tänkt att användas till vandringar.


Jag gjorde testet utomhus. Det var 10 grader, uppehåll, torrt och svag vind. Alla tändmaterial var torra. Jag drog den medföljande metallbiten på tändstålet 10-15 gånger eller mer per test. Med och utan Tröd. Jag höll tändstålet intill tändmaterialet och drog så som jag sett andra göra. Och så provade jag likadant med tändare.

Man kan använda den vassa sidan på en morakniv också men folk avråder att göra det för man kan göra eggen slö. Baksidan på kniven fungerar inte alls. Så den metoden övergav jag.

Testresultat:

Testet var nedslående. Tändstålet fungerade knappt alls. Det blev fina gnistor som landade på materialet men det vägrade att ta eld alla gånger utom en. Med tändaren tog det eld direkt. Och med Tröd dubbelt så mycket. Tändstålet var ostyrigt att använda.

Slutsats:

Tändstålet var dåligt och det får bli tändare och Tröd under mina vandringar. Det har fungerat bra i åratal.