torsdag 19 april 2018

Persikogryta med ris 2018

En maträtt jag hittade på under 1990-talet som jag är väldigt förtjust i. Jag provade även det i en restaurang i USA men min var godare. Deras var lite smaklös. Denna är sötsyrlig och påminner om köttfärssås med spagetti och china sweet and sour.



Recept:


Skär skinkschnitzel eller nötkött i smala strimlor. Det blir lite olika beroende på vilket kött man använder men båda är goda tycker jag.

Skär inlagd persika och gul lök i bitar. Man kan ta rätt mycket persika. Spara persikospadet.

Stek köttet och löken i olja en liten stund först så det får lite färg. Salta.

Häll i lite vatten, persikan, persikospad, lite ättika och tomatpuré. Sockra efter smak. Jag tycker det är bättre med socker i.

Vispa försiktigt så allt blandas. Persikan är lite ömtålig.

Koka upp och gör grytan tjock med vetemjölsredning eller Maizena.