tisdag 9 april 2019

Test av vegetarisk färs 2019

Jag ville minska ner på rött kött och undrade om det fanns några andra alternativ som kunde ersätta vanlig köttfärs i mina maträtter. Korngryn och quorn var ganska bra men jag var inte helt nöjd med smak och konsistens. Matkorn var inte alls bra. Slutsatsen av testerna var att sojafärs var bäst.

Denna testen är utförd av en person och andra kan ha en annan smak och tycke. Det är inte reklam för produkterna utan handlar bara om vad jag tycker var bra och dåligt. Det kan också finnas fler som jag inte har provat.



1. Marlow Foods quorn köpt i ICA som består av protein från en svamp. Inte bra. För mjuk konsistens och inte exakt lik kött i smaken. Annars var det en lagom stor påse.




2. My Best Veggie soya mince köpt i Lidl. Den är gjord av soja. Smakar bra och har bra konsistens. I en maträtt är den svår att skilja från riktig köttfärs. Paketet kostar 20 kr men är för litet.




3. Anamma formbar färs köpt i ICA som är av soja. Den var bäst. Smakar bra och har bra konsistens. Lite större färsklumpar än de andra märkena men klumparna går att fördela vid tillagningen. Lite för stor påse så det blir en större kostnad när man köper den (60 kr).